Komposition

Komposition

De fleste moderne autofokus spejlrefleks kameraer har fokus-feltet i midten af søgeren. Hvis fotografen ikke gør en aktiv indsats, er det altså midten af billedet der stilles skarpt på.
Man kunne frygte, at dette lokker fotografen til at placere hovedmotivet i midten af billedet, og det er en skam – for det er sjældent her det hører hjemme.

Men hvordan opbygger man sit billede? Der findes desværre (eller heldigvis) ikke nogen fast opskrift på den rigtige komposition, men der er visse retningslinier.

Det gyldne snit

Når man nævner billeder og komposition i sammenhæng, så kommer ‘Det Gyldne Snit’ næsten automatisk på tale.
Bag det gyldne snit ligger matematikken om Fibonaccis talrække, som blev udviklet i 1200-tallet. Det begyndte kunstmalerne under renæssancen at benytte sig af for at skabe bedre billeder. Men lang tid før da havde kunstmalere ubevidst brugt det gyldne snit i deres billeder. Simpelthen fordi det gav de mest harmoniske billeder.

En tilnærmet udgave af det gyldne snit siger, at man skal placere hovedmotiverne 1/3 inde i billedet. Hvis man deler sit billede i tredjedele både vertikalt og horisontalt, så får man de 4 punkter hvor man bør placere sine billedelementer.

Bevægelse gennem billedet

Ud over det gyldne snit, er der andre mere eller mindre “autoriserede” kompositions-metoder med navne som S-komposition, V-komposition o.s.v.

Noget der generelt kendetegner en god komposition, er hvordan den får beskuerens blik ledt gennem billedet. Det gælder altså om at få blikket til at “vandre” gennem alle billedets elementer – uden at blive ledt ud af billedet. Elementer i bevægelse (f.eks. en gående person) bør derfor også næsten altid bevæge sig ind i billedet.

Godt at huske

En anden vigtig ting ved en god komposition, er at der skal være balance i billedet. Det nytter således ikke at man placerer alle billedets elementer i den ene side af billedet – så vil billedet blive sidetungt og vil “vælte”.
Hvis der er gennemgående vandrette linier i billedet som f.eks. en horisont, er det vigtigt, at denne i al fald ikke placeres midt i billedet.
En horisont skal placeres meget højt eller meget lavt. Det gyldne snit siger jo 1/3 inde i billedet, men der kan laves spændende billeder hvis man går endnu tættere på billedkanten.

Værd at tænke på

Alt dette med billedkomposition kan godt virke noget udsvævende. Det er utroligt svært at sætte ord på, og som så meget andet indenfor denne fotografiske verden, så indeholder det utroligt megen subjektivitet.
Men tro mig – det er en ret stor del af et godt billede. Derfor er det værd at bruge lidt energi på, og en ting som det gyldne snit, kan være meget god at have i tankerne næste gang du sætter dit kamera for øjet.

Og til slut en meget vigtig ting:
Man skal ikke følge reglerne om komposition fordi de er der – men fordi (og kun hvis) de gør dine billeder bedre. Dette gælder selvfølgelig alle “regler” for hvordan man tager gode billeder ……